Divriği Kültür Derneği ve Redfotoğraf olarak *Mehmet Atay anısına ‘12. MEHMET ATAY FOTOĞRAF ETKİNLİĞİ 2024’ü düzenledik. Bu yıl konumuz “ADALET” oldu
Adalet kavramının hayata yansıyışını fotoğraflarla göstermek istiyoruz.
Yaşadığımız pandemi döneminde ara vermek zorunda kaldığımız Mehmet Atay fotoğraf etkinliği kaldığı yerden devam ediyor. Redfotoğraf olarak, DKD (Divriği Kültür Derneği) ile her yıl gerçekleştirdiğimiz MEHMET ATAY FOTOĞRAF ETKİNLİĞİ’nin 2024 yılı fotoğraf projesinin temasını “Adalet” olarak belirledik.
Cumhuriyetin 100. Yılını geride bırakmaya başladığımız bu günlerde hala gerçekleşemeyen adaleti arıyoruz.
Adaletin olmadığı bir ülkede demokrasiden ve özgürlüklerden ne kadar bahsedebiliriz?
Toplumsal sorunlarımızın başında gelen adaletsizlikleri, fotoğrafların dilleriyle göstermek istiyoruz.
Madımak katliamının 30. Yılında gördüğümüz cezasızlık ve zaman aşımı yaşadığımız adaletsizliğin boyutlarını gösteriyor. Fotoğraf etkinliğini düzenlediğimiz Madımak katliamında yitirdiğimiz canların ve Mehmet Atay’ın mücadelesinin bir parçası olarak konularımızı toplumsal sorunların görünürlüğü üzerine inşa etmekteyiz.
BU SERGİ BİR YARIŞMA OLMAYIP, KOLEKTİF BİR DAYANIŞMADIR...)
TARİH: 16 Mart 2024 Cumartesi
SAAT : 15.00 sergi açılışı
SAAT: 16.00 PANEL
“ADALETSİZLİK”
(Adaletin hukuk ve sanatla olan ilişkisini konu ediniyoruz.)
Av. Şanal Saruhan
Sanat eleştirmeni: Feyyaz Yaman
Moderatör: Özcan Yaman
- SERGİ KATALOĞU VE FOTOĞRAFÇILARA KATILIM SERTİFİKASI TÖRENİ
Mehmet Atay; Gazi Üniversitesi Maliye Yüksek Okulu Oluşum Tiyatro oyuncusu. Çağdaş
Divriği Gazetesi muhabiri, amatör fotoğrafçı, İstanbul Divriği Kültür Derneği Yönetim
Kurulu üyesi., 1968 baharında Divriği'nin Göndüren köyünde asi bir tomurcuk doğdu.
Altı kardeşin en küçüğü, sömürüye ve zulme karşı koymada, insanca yaşam mücadelesinde en büyüğüydü ailenin...
Bu düzenin sömürüsüne, gericiliğine ve haksızlığına karşı koymuş, herkesin bir koyup üç almak için savaş çığırtkanlığı yaptığı o dönemde barışı hem de koşulsuz barışı dillendirenlerin ön saflarında yer almıştır. Barıştan, demokrasiden ve ortak yaşamdan yanaydı...
Çocukları bombalar değil de sevgi büyütsün istiyordu. Bütün derdi barış ve insanca bir yaşamdı, özgürlük, dostluk ve barış İçin gittiği ozanların diyarı Sivas'ta yıllarca mücadele ettiği gericiler tarafından 2 Temmuz 1993'le 32 aydınımızla birlikte yakılarak katledildi.
Divriği Kültür Derneği tarafından mücadelesinin mücadelemiz olduğunun unutulmaması için Mehmet Atay anısına fotoğraf etkinliği düzenlenmektedir. Fotoğraf etkinliğimizin amacı; toplumsal olaylar karsısında toplumun duyarlılığını ölçmek ve çağımızın en büyük katliamlarından biri olarak tarihe kanlı harflerle adını yazdıran Sivas Katliamında yitirdiğimiz 32 aydınımızın yaktığı meşaleyi söndürmemektir.
12. MEHMET ATAY FOTOĞRAF ETKİNLİĞİ 2024
Divriği Kültür Derneği ve Redfotoğraf olarak Mehmet Atay anısına ‘12. MEHMET ATAY FOTOĞRAF ETKİNLİĞİ 2024’ü düzenliyoruz. Bu yıl konumuz “ADALET”
Çünkü Adalet kavramının hayata yansıyışını fotoğraflarla göstermek istiyoruz.
Yaşadığımız pandemi döneminde ara vermek zorunda kaldığımız Mehmet Atay fotoğraf etkinliği kaldığı yerden devam ediyor. Redfotoğraf olarak, DKD (Divriği Kültür Derneği) ile her yıl gerçekleştirdiğimiz MEHMET ATAY FOTOĞRAF ETKİNLİĞİ’nin 2024 yılı fotoğraf projesinin temasını “Adalet” olarak belirledik.
Cumhuriyetin 100. Yılını geride bırakmaya başladığımız bu günlerde hala gerçekleşemeyen adaleti arıyoruz. Adaletin olmadığı bir ülkede demokrasiden ve özgürlüklerden ne kadar bahsedebiliriz?
Toplumsal sorunlarımızın başında gelen adaletsizlikleri, fotoğrafların dilleriyle göstermek istiyoruz.
Madımak katliamının 30. Yılında gördüğümüz cezasızlık ve zaman aşımı yaşadığımız adaletsizliğin boyutlarını gösteriyor. Fotoğraf etkinliğini düzenlediğimiz Madımak katliamında yitirdiğimiz canların ve Mehmet Atay’ın mücadelesinin bir parçası olarak konularımızı toplumsal sorunların görünürlüğü üzerine inşa etmekteyiz. 12.sini gerçekleştireceğimiz bu etkinliğimiz tüm fotoğrafçıların katılımına açıktır.
Fotoğrafınızı 25 Şubat 2024 tarihine kadar info@divrigi.org.tr ve redfotograf@gmail.com iki mail adresin birlikte iletmenizi rica ederiz.
NASIL KATILACAKSINIZ?
Konu: “ADALET“ Adaletsizliğin sonuçları ve hayat
Katılım:
1. Katılım herkese açıktır ve ücretsizdir.
2. Katılımcılar “ADALET” teması etrafında en fazla 2 (iki) fotoğraf ile katılabilirler. (Arşiv amaçlı daha fazla yollanabilir…)
3. Yapıt gönderenler eserlerin kendilerine ait olduğunu beyan ve kabul etmiş sayılırlar.
4. Seçici kurul, yapıtların kurallara aykırılığını saptarsa yapıtları geri çevirme yetkisine sahiptir.
5. Sergilenmeye hak kazanan yapıtlar, ticari olmamak kaydıyla sergileme-katalog-broşür-afiş medya organlarında ve çeşitli ortamlarda fotoğrafçı adı belirtmek koşuluyla kullanılabilir. Bunun için katılımcılara (bastırılabilirse) Sergi kataloğu ve katılımcı sertifikası verilir. Herhangi bir telif ödenmez.
Yapıtların Özellikleri ve Boyutları
1. Fotoğraflar dijital olarak kabul edilecektir.
2. Fotoğrafların JPEG formatında, en az boyut 20 x 30 cm. 300 dpi çözünürlükte olması gerekmektedir.
3. Yapıtlar, etkinliğin konusu olan “ADALET” temasına uygun olmalıdır.
Fotoğrafların Gönderilmesi ve İşaretlenmesi
Fotoğraflar internet üzerinden, gönderilecektir. İnternet üzerinden katılanlar kişisel bilgilerini word sayfası olarak (ad - adres - telefon ve e-mail) ve eserlerini, info@divrigi.org.tr ve redfotograf@gmail.com iki adrese birlikte e-mail ortamında göndermeleri gerekmektedir.
Etkinlik Takvimi
1. Katılım son tarihi: 25 Şubat 2024
2. Sergi yeri, tarihi ve etkinlik programı:
Sergi: DKD(Divriği Kültür Derneği) Mehmet Atay salonunda
21 Mart 2024 -25 Nisan 2024 tarihlerinde gerçekleştirilecektir.
3. Etkinlik tarihi: 16 Mart 2024 Saat: 16:00
Etkinlik Sekretaryası:
DKD: Divriği Kültür Derneği : www.divrigi.org.tr Mail : info@divrigi.org.tr
Adres: İstiklal Cad. Suriye Pasajı No:166 Kat:2 Beyoğlu-İstanbul Telefon:0212 292 20 20
Redfotoğraf: www.redfotograf.com - redfotograf@gmail.com
Mehmet Atay; Gazi Üniversitesi Maliye Yüksek Okulu Oluşum Tiyatro oyuncusu. Çağdaş
Divriği Gazetesi muhabiri, amatör fotoğrafçı, İstanbul Divriği Kültür Derneği Yönetim
Kurulu üyesi., 1968 baharında Divriği'nin Göndüren köyünde asi bir tomurcuk doğdu.
Altı kardeşin en küçüğü, sömürüye ve zulme karşı koymada, insanca yaşam mücadelesinde en büyüğüydü ailenin...
Bu düzenin sömürüsüne, gericiliğine ve haksızlığına karşı koymuş, herkesin bir koyup üç almak için savaş çığırtkanlığı yaptığı o dönemde barışı hem de koşulsuz barışı dillendirenlerin ön saflarında yer almıştır. Barıştan, demokrasiden ve ortak yaşamdan yanaydı...
Çocukları bombalar değil de sevgi büyütsün istiyordu. Bütün derdi barış ve insanca bir yaşamdı, özgürlük, dostluk ve barış İçin gittiği ozanların diyarı Sivas'ta yıllarca mücadele ettiği gericiler tarafından 2 Temmuz 1993'le 32 aydınımızla birlikte yakılarak katledildi.
Divriği Kültür Derneği tarafından mücadelesinin mücadelemiz olduğunun unutulmaması için Mehmet Atay anısına fotoğraf etkinliği düzenlenmektedir. Fotoğraf etkinliğimizin amacı; toplumsal olaylar karsısında toplumun duyarlılığını ölçmek ve çağımızın en büyük katliamlarından biri olarak tarihe kanlı harflerle adını yazdıran Sivas Katliamında yitirdiğimiz 32 aydınımızın yaktığı meşaleyi söndürmemektir.
UMUT
Erkek değil görünür olan kadın. Kadının yüzünü eziyet,karaçalma(Ahlaki şiddet), hertürlü şiddet için projection alanı olarak belirledim. Yine aynı yüzde lekeleri yok ederek aklanma , kurtuluş ve umut olarak simgeledim.
Selamlar,sevgiler
Sevgi Kaygun
“ERK-EK” Kadına Yönelik Şiddete Karşı Bir Duruş
Fotoğraf Projesi hakkında açıklama
redfotoğraf grubunun 2021 yılındaki ilk fotoğraf projesinin teması, şiddete maruz kalmış güçlü kadınlar ve şiddet uygulayan aciz erkekler olarak belirlenmiş ve yapılan açık çağrı ile bu fotoğraf sergisi hazırlanmıştır. Mart 2021
25 Şubatta katılım süresi dolan projemizin sergisi hazırlanmış ve 8 Mart günü redfotoğraf internet sitesinde hem slayt şov hem de indirilebilen PDF katalog olarak hazırlanmıştır.
Öncelikle organizasyonda yer alan üç kadın arkadaşımıza Aylin Leblebici Öztürk, Nursen Bilgin Kadayıfçıoğlu ve Nuray Özgülnar’a emekleri için teşekkür ederiz.
46 fotoğrafçının 79 fotoğrafı sergimizde yer almaktadır. Katılımcılara da kolektif çalışmamıza verdikleri destek ve gösterdikleri ilgi için ayrıca teşekkürler.
Bilindiği gibi 2 fotoğraf gönderilmesi istenmişti. Bazı arkadaşlar 1 bazı arkadaşlar 2 ve çok sayıda klasörle fotoğraf yollayanlar olmuştur. Sonuç olarak birbirini tamamlayan, benzer fotoğrafları mümkün olduğu ölçüde eleyerek bütünlük anlamında bir sergi oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu anlamda katılımcıların değişik sayıda fotoğrafları yer almıştır. Kiminin 1 kiminin 2 kiminin de daha fazla… Tüm fotoğrafları arşivimize aldık başka uygun bir etkinliğimizde kullanmak üzere…
Gözlemlenen en büyük sorunun çağrı metninin ve redfotoğraf sitesinde genişçe örneklerle yer verdiğimiz içeriğin dikkate alınmadığı olmuştur. Bazı fotoğrafçı arkadaşlarla konu yazılı veya telefonla görüşülmüştür.
Altını çizdiğimiz nokta şuydu; “Bu fotoğraf projemiz ile kadınları daha güçlü, daha özgüveni yüksek, daha bağımsız ve özgür biçimde anlatabilmek adına yola çıktık.
Bu meselede saldırgan erkeği göstermenin ve onu koruyan adalet sistemi (ERK) konusunda farkındalık yaratmanın önemine inanıyoruz.
Siz değerli fotoğrafçılara çağrımızdır: Tüm fotoğraf tarzlarına ( Belgesel – Kavramsal -Doğrudan – Kurgusal- Kolaj vb…) katılımcılara açık, Kadına yönelik şiddette aslında aciz olanın erkek olduğunu anlatacak fotoğraflarınızı bekliyoruz.” Demiştik.
Fakat yine çok sayıda mağdur, ezik, erkeğin veya iktidarın gazabında inleyen kadın fotoları geldi. Bu tür fotoğraflar bu günkü gerçekliği gösteriyor olabilir. Kadının ne kadar mağdur olduğunu anlatıyor olabilir. Fakat biz yarının kadınını gösteren ya da gösterecek fotoğraflarla sergimizi gerçekleştirmek istiyorduk. Dolayısıyla bazı arkadaşlarımızın fotoğraflarını kullanamadık.
Sergide yer alan Fotoğrafçılar; Adem Topal
Ahmet Kemal Akıncı, Ali Osman Abalı, Arman Camgözoğlu, Aylin Leblebici Öztürk, Aysun Ataç
Baytekin Kara, Bese Balkan, Betül Toygar, Deniz Özbolat, Efsun Polat Koyuncu, Engin Çolakoğlu, Enver Enli, Faruk Bilal, Figen Özkan, Gülseren Akdoğanbulut, Hakan Gönüllü, Hakan Ottaş, Halil Doğan, Hamza Yıldız, Hatice Ataç, Hatice Çelik, Hayriye Mihyaz
Kasım Yıldırım, Kerem Ocak, Kinyas Bostancı, Mehmet Özer, Meliha Coşkun, Metin Ekinci
Metin Yoksu, Murat Germen, Nil Ayral, Nuray Özgülnar, Nursen Bilgin Kadayıfçıoğlu
Özcan Yaman, Paşa İmrek, Revşen Kanat, Şafak Hacaloğlu, Şakir Sağlam,Selami Büyüknisan
Sevgi Kaygun, Tamer Arda Erşin, Yeşim Ağaoğlu, Yüksel Uygun ve Zeynep Yılmaz
Sergi 8 mart 2021 günü www.redfotograf.com sitesinde gezilebilir. Kataloğu PDF formatında indirilebilir.
Ayrıca sergi afişimizi sosyal medyalarda paylaşmanız ricasıyla…
Kadına yönelik şiddet; yakın partner şiddeti, cinsel taciz ve namusa dayalı şiddet, kadın sünneti ve nihayetinde kadın cinayetlerine yol açıyor.
Cinsiyete dayalı şiddet evde, işte, okulda, sokakta veya internette gerçekleşiyor. Şiddet, hiçbir kültürün meşru parçası değildir. Cinsiyete dayalı şiddet her ülkede,
kültürde veya toplulukta mevcuttur. Dünya çapında her üç kadından biri, çoğunlukla yakın bir partner tarafından fiziksel veya cinsel şiddete maruz kalıyor.
Birleşmiş Milletler Kadın Biriminin yayımladığı verilere göre, dünya genelinde kadınların %35'i hayatlarının bir döneminde eşleri tarafından fiziksel veya
cinsel şiddete maruz kalıyor. Dünya genelinde her gün 137 kadın, aile fertlerinden biri tarafından öldürülüyor. Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet,
anayasal hakkın ihlali anlamına gelmekte, bu ihlalin önlenmesi için hepimize önemli sorumluluklar düşmektedir. Aile içi şiddet suçtur, hukuka aykırıdır ve bu
nedenle de özel bir mesele değildir. Sessizlik, aile içi şiddetin devam etmesine neden olur. Herkes, kadınlar dahil, güvende ve korkusuz olma hakkına
sahiptir, ev içi alan dahil her yerde. Mağdurun davranışı asla bir rıza göstergesi olarak alınamaz. Bu, suçu mağdura / hayatta kalana kaydırır ve en aza
indirir. Soruşturma açılması ise kadının beyanına dayalı olmalıdır. Cinsel tercihlerinden dolayı (LGBT bireyler, trans kadınlar, lezbiyenler, biseksüeller…)
ötekileştirilip yok sayılmaya çalışılıyorlar. Toplamda ERK-EK’e karşı birlik, dayanışma ve mücadele, insan hakları mücadelesinde bizleri bir araya getiriyor.
Kapitalizmden beslenen, militarizmle sarıp sarmalanan, din, töre ve geleneklerle içselleştirilen, feodal erkek şiddeti, sistem tarafından değişik biçimler ve
adlarla yeniden yeniden üretiliyor. TV, gazeteler ve sosyal medya aracılığı ile ırkçılık ve şovenizm körüklenerek, namus ve töre cinayetleri neredeyse
cezasızlık ile ödüllendiriliyor. Dünyanın her yerinde kadınlar ulusal, sınıfsal, cinsel sömürü ve saldırılara maruz kalmakta. Sermaye gibi, şiddetin de vatanı
milleti, dini, mezhebi yok. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine, ayrımcılığa, ataerkil toplumsal şiddete, aile içi şiddete, savaşa, militarizme, ırkçılığa, milliyetçiliğe
ve faşizme karşı kadınlar dayanışmayı örüyor, seslerini yükseltiyorlar.
Bu fotoğraf projemiz ile kadınları daha güçlü, daha özgüveni yüksek, daha bağımsız ve özgür biçimde anlatabilmek adına yola çıktık.
Bu meselede saldırgan erkeği göstermenin ve onu koruyan adalet sistemi (ERK) konusunda farkındalık yaratmanın önemine inanıyoruz.
FOTOĞRAFÇILAR
Adem Topal
Ahmet Kemal Akıncı
Ali Osman Abalı
Arman Camgözoğlu
Aylin Leblebici Öztürk
Aysun Ataç
Baytekin Kara
Bese Balkan
Betül Toygar
Deniz Özbolat
Efsun Polat Koyuncu
Engin Çolakoğlu
Enver Enli
Faruk Bilal
Figen Özkan
Gülseren Akdoğanbulut
Hakan Gönüllü
Hakan Ottaş
Halil Doğan
Hamza Yıldız
Hatice Ataç
Hatice Çelik
Hayriye Mihyaz
Kasım Yıldırım
Kerem Ocak
Kinyas Bostancı
Mehmet Özer
Meliha Coşkun
Metin Ekinci
Metin Yoksu
Murat Germen
Nil Ayral
Nursen Bilgin Kadayıfçıoğlu
Özcan Yaman
Paşa İmrek
Rewşen Kanat
Şafak Hacaloğlu
Şakir Sağlam
Selami Büyüknisan
Sevgi Kaygun
Tamer Arda Erşin
Yeşim Ağaoğlu
Yüksel Uygun
Zeynep Yılmaz
-----------------------------------------
Kadına Yönelik Şiddete Karşı Bir Duruş Fotoğraf Projesi
redfotoğraf grubunun 2021 yılındaki ilk fotoğraf projesinin teması, şiddete maruz kalmış güçlü kadınlar ve şiddet uygulayan aciz erkekler olarak belirlenmiş ve yapılan açık çağrı ile fotoğraflar toplanmıştır. Mart 2021
------------------------------------------------------------
8 Mart’a Dair…
8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nden bahsederken, unutmamamız gereken en önemli unsur, temelinde uzun yıllara dayalı bir kadın mücadelesinin yer
aldığıdır. Bu mücadelenin ilk adımları, insani çalışma koşullarının sağlanması olmuştur. Uzun çalışma saatleri, sağlıksız çalışma koşulları, düşük ücretler
kadın ve erkek işçileri zorlarken, kadınlar daha düşük ücretlerle erkeklerden iki kat fazla ezilmektedirler. 8 Mart 1857’de Amerika’nın New York şehrinde,
kadın teksMl işçilerinin insanca çalışma koşulları için başlaNğı grev, polisin kadınları fabrikaya kilitlemesi ve çıkan yangında 120 kadın işçinin hayaRnı
kaybetmesiyle sonuçlanır.
Ancak alevler dünya kadınlarının kalbinde yanmaya devam eder. 26-27 Ağustos 1910’da Kopenhag’da Sosyalist Enternasyonel’e bağlı olarak gerçekleşen
Dünya Sosyalist Kadınlar Kongresinde, Clara Zetkin ve Rosa Luxemburg‘un öncülüğünde resmi olarak Dünya Kadınlar Günü olarak ilan edilir. 4-8 Mart
1917’de Rusya’da gerçekleşen büyük kadın yürüyüşü ise Çarlık Rusyası’nın yıkılmasına götüren olaylar zincirini başlatacaktır. Bu yönüyle bir devrin
kapanmasına kadınlar öncülük etmiştir. 1921’de Rusya’da 3. Enternasyonel’de,
8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü olarak tanımlanır. Aynı yıl ülkemizde de
Rahime Selimova ve Cemile Nuşirvanova adlı iki komünist kız kardeşin girişimi ile
8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü gerçekleştirilir.
1977’de Birleşmiş Milletler 8 Mart’ı Dünya Kadınlar Günü olarak ilan eder.
Dünya kadınların mücadelesini konuşurken, bu anmaları anlamlı kılacak olan,
kuşkusuz mücadelenin neye ve kime karşı verildiğini hatırlamak ve hatırlatmak olacaktır. Mücadelemiz hem kadınları hem erkekleri ezen, toplumsal
cinsiyet rolleri üzerinden, heteronormavite üzerinden kadınları bir kat daha fazla ezen patriyarkla (ataerki) iledir. Bu nedenle bizler bu 8 Mart’ı failin,
ataerki’nin, ERK-EK’liğin sorgulandığı bir fotoğraf projesi ile anlamlandırmak
üzere yola çıktık.
Sergi kataloğunu PDF olarak indirebilirsiniz.